پدرخواندههای واردات خودرو
اگر فضای صنعت خودرو ایران بیشتر دولتی است فضای واردکنندگان خودرو کاملا خصوصی است. بیشتر مدیریتها بر اساس روابط خانوادگی تعیین میشوند.
در کل دو خانواده در واردات خودرو از همه فعالتر هستند که یکی خانواده گرامی و دیگری خانواده حدادزاده است؛ دو خانوادهای که با مذاکراتشان قیمتها و چگونگی تقسیم بازار را مشخص میکنند. پیشینه تجارت در خانواده حدادزاده، به ناصر حدادزاده» برمیگردد که شرکت ایرتویا را در دست داشت و در واقع نمایندگی رسمی واردات محصولات تویوتا به ایران بود.
در کنار تویوتا واردات لکسوس و محصولات رنو هم از دیگر تجارتهای خانواده حدادزاده در زمینه واردات خودرو است.
نگینخودرو پس از ایرتویا دومین بازوی وارداتی این خانواده است. البته واردات غیرمستقیم نگینخودرو از کشورهای حاشیه خلیج فارس بدون اجازه رنو سبب خشم رنو شد. مدیران رنو از این بابت عصبانی بودند که چرا وقتی نگینخودرو میتواند مستقیم از فرانسه خودرو وارد کند به سراغ واردات خودرو از خودروهای رنو در حاشیه خلیج فارس رفته است. البته در نهایت با تغییراتی در مدیریت نگینخودرو صلح میان رنو و خانواده حدادزاده برقرار شد. با این همه ایرانخودرو و سایپا به رنو اخطار دادهاند که در زمینه واردات خودرو همکاریاش را با نگینخودرو قطع کند.
گذشته از خانواده حدادزاده یکی از فعالترینها در زمینه واردات خودرو خانواده گرامی است. خانوادهای که بخش زیادی از تجارتش به تجارت مواد غذایی مانند برنج باز میگردد.
در حال حاضر احمد گرامی تجارت خودرو در خاندان گرامی را مدیریت میکند. خانواده گرامی فعلاً از طریق آسانموتور به واردات محصولات هیوندایی و از طریق اطلسخودرو به واردات محصولات کیا میپردازند. این شرکت همچنین از طریق شرکت جیلیران خودروهای چینی شرکت جیلی را هم به ایران وارد میکند.
پس از حدادزاده و گرامی یکی از خانوادههای فعال در زمینه واردات خودرو خانواده دیلمی است. این خانواده پس از سه نسل به واردات خودرو روی آورده است. نسل اول این خانواده به تجارت ساعت نسل دوم به تجارت لوازمخانگی و نسل سوم در نهایت به واردات خودرو رسیده است. خانواده دیلمی ابتدا به واردات خودروهای امجی پرداختند و پس از آن به سراغ آلفارومئو رفتند. البته با اعمال تحریمهای اقتصادی، شرکت آلفارومئو نمایندگی واردات خودرو را از این خانواده گرفت. شرکت گلدیران یکی از شرکتهای مرتبط با خانواده گرامی است ولی با وجود رابطه خوب شرکت گلدیران با کره، این شرکت فعلاً تجارت با کشور چین را برای واردات خودرو امجی به شرکتهای کرهای ترجیح داده است.
گذشته از برندهای شرق آسیا در اواخر دولت محمود نژاد برخی از خانوادههای ثروتمند ایرانی به سمت جذب نمایندگی خودروهای گرانقیمت مانند پورشه رفتند. افزایش درآمد نفتی سبب شده بود بازار ایران ظرفیت مناسبی برای ورود چنین خودروهایی داشته باشد و با این فرض خانواده بهبهانی توانستند نمایندگی پورشه را به دست آورند. بیشتر فعالیت تجاری بهبهانیها در صنعت نساجی متمرکز شده است. در کنار نساجی این خانواده ثروتمند به واردات لوازم بهداشتی و آرایشی مشغولاند. در کنار چنین فعالیتهایی این خانواده سراغ واردات خودروهای لوکس هم رفتند و توانستند نمایندگی فروش پورشه را به دست آورند. این خانواده نمایندگی مرکزی فروش پورشه در ایران را طبق استانداردهای این شرکت ساختند. برای ساخت این نمایندگی که همه چیز در آن حتی رنگ دیوارش طبق استاندارد پورشه بود میلیارد تومان هزینه شده است. فروش نمایندگی پورشه در ایران پیش از تحریم به جایی رسید که توانست در خاورمیانه مقام دوم را کسب کند. یکی از فروشهای جالب به وسیله بهبهانیها فروش پورشه پانامرا S4 ادیشن خاورمیانه بود. از این مدل تنها 66 دستگاه تولید شده که 12 دستگاه از آن در ایران فروخته شده است. میل شدید برای خرید پورشه در ایران چنان زیاد بود که قبل از انجام تبلیغات برای فروش همه 12 دستگاه از این مدل فروخته شده بودند. البته پس از اعمال تحریمهای اقتصادی شرکت پورشه اعلام کرد نمایندگی خود را از خانواده بهبهانی گرفته است. پس از موفقیت پورشه بود که یک خانواده ثروتمند ایرانی دیگر بر آن شد که نمایندگی خودرویی گرانقیمتتر را به دست آورد. خانواده بیطرف مانند خانواده بهبهانیها تجارت اصلیشان خودرو نبود. این خانواده در حوزه امدیاف فعال بودند اما جذابیت خودروهای وارداتی و سود این تجارت آنقدر بود که برای این خانواده جذاب باشد. البته پس از شروع واردات خودرو به وسیله مازراتی پس از مدتی به دلیل تحریمها، این شرکت هم اعلام کرد واردات خود را به صورت رسمی به ایران قطع کرده است.
واردات با استاندارد پایین
استانداردها در ارائه خدمات توسط همه نمایندگان مجاز واردات خودرو در ایران رعایت نمیشود. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما برخی واردکنندگان تنها یک مرکز آن هم در تهران دارند که به خودروهای وارداتیشان خدمات میدهد. با اینکه در سال، هزاران خودرو وارد ایران میشود اما تعداد کمی از شرکتهای واردکننده دارای نمایندگی گسترده در تمام ایران هستند و از طرفی برخی از شرکتهای واردکننده حاضر نیستند به بسیاری از خودروهای وارداتی شرکتشان خدمات بدهند. برخی از مشتریان از خدمات نامناسب برای خودروهای خریداریشده از نمایندگی اصلی در ایران نیز گلهمند هستند چرا که تعداد تعمیرگاههای این شرکتها در ایران بسیار محدود است و خودروهای آنها نیز به خاطر تجهیزات پیشرفته در بسیاری از شهرهای ایران قابل تعمیر نیست. اما با این همه هرچه باشد بیشتر خدمات ارائهشده به این خودروها بهتر از خودروسازان داخلی است و برخورد مناسبتری هم با مشتریان این خودروها میشود. مدرن بودن این خودروها و کیفیت بالاترشان هم سبب میشود چند سالی طول بکشد تا نیاز به تعمیر داشته باشند، حال آنکه برخی خودروهای داخلی در همان ابتدای خروجشان از کارخانه نیاز به تعمیرات پیدا میکنند.
#صنعت_خودرو
#بازار_خودرو
#واردات_خودرو
#خانواده_های_بازار_خودرو
طرف مدافع حرم بوده جاسوس در اومده
محمد حسین رستمی سپاهی بوده که آمار میداده به روح الله زم؟ نه بابا
خانواده ,واردات ,خودرو ,نمایندگی ,خودروهای ,شرکت ,واردات خودرو ,این خانواده ,پس از ,در ایران ,به واردات ,زمینه واردات خودرو ,واردات خودرو خانواده
درباره این سایت